css templates

EXAMEN

Theorie - Praktijk - Voertuigbeheersing - Verkeersdeelneming

Het theorie-examen

Indien je nog niet in het bezit bent van het autorijbewijs (B), dien je eerst je theoriecertificaat te behalen alvorens je motorrijlessen mag gaan volgen.

Ben je echter wel in het bezit van rijbewijs B, dan kun je gelijk starten met het volgen van motorrijlessen! 


Het niet bezitten van het theoriecertificaat vormt dan geen belemmering voor het examen voertuigbeheersing. Voor het examen verkeersdeelneming dien je het theoriecertificaat opnieuw te halen en je Eigen Verklaring (gezondheidsverklaring) te hebben geregeld op www.CBR.nl

Praktijkexamen 

Het praktijkexamen voor de motor is verdeeld in 3 categorieën, een lichte categorie (A1, tot 11 KW), een tussencategorie (A2, tot 35 KW) en een zware categorie zonder beperkingen (A, onbeperkt vermogen >50KW). Als je jonger bent dan 20 jaar (vanaf 18 jaar), moet je het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van maximaal 11 KW. Gezien de beperkte mogelijkheden van deze “motorfiets” ben ik van mening dat de veiligheid wel eens in het geding zou kunnen komen. Vandaar mijn besluit om voor deze categorie geen les te geven. Ben je 20 jaar dan mag je op een motor 

van maximaal 35 KW op examen (A2) en dien je na 2 jaar opnieuw het examen verkeersdeelneming af te leggen op een zware motorfiets (>50KW). Ben je tussen de 21 en 24 jaar dan ga je op examen op een zware motorfiets > 50 KW en krijg je een rijbewijs met code 80. Dit houdt in dat je na 2 jaar het rijbewijs te hebben dit gelijk om kunt laten zetten in een “zwaar” rijbewijs of bij het bereiken van de leeftijd van 24 jaar. (A, zonder code 80) Vanaf je 24e jaar ga je op de zware motorfiets op examen en mag je alles rijden na het behalen van het roze pasje! 

Voertuigbeheersing

De voertuigbeheersing bestaat uit 12 bijzondere verrichtingen, waarvan er 7 (te bepalen door de examinator) tijdens het examen worden geëxamineerd. Van deze 7 bijzondere verrichtingen moet de kandidaat, na eventuele herkansingen, er in totaal 5 met een voldoende afronden. Deze 12 bijzondere verrichtingen zijn gerangschikt in 4 clusters te weten:


1. Lopen met de motor en het gebruik van de standaard (verplicht)

2. 5 verrichtingen bij lage snelheid (waarvan 1 verplicht en 1 naar keuze)

3. 3 verrichtingen bij hogere snelheid (1 verplicht en 1 naar keuze)

4. 3 remoefeningen (1 verplicht en 1 naar keuze)


Hierbij dient nog aangetekend te worden dat:

• de kandidaat 2 bijzondere verrichtingen uitvoert, uit elk van de clusters 2 tot en met 4 waarvan in ieder geval de verplichte oefening

• de kandidaat minimaal 1 bijzondere verrichting per cluster succesvol moet hebben afgesloten

• elke onvoldoende gekwalificeerde bijzondere verrichting éénmaal mag worden herkanst


Naast de voertuigbeheersing wordt tevens gelet op de juiste bediening van de bedieningsorganen zoals remmen, koppeling en gas, een juist stuurgedrag en het bewaren van de balans.


De verkeersdeelneming 

Indien je bent geslaagd voor je theorie-examen en het onderdeel voertuigbeheersing, kun je deel gaan nemen aan het examen voor de verkeersdeelneming. Hierbij dien je aan de examinator te laten zien dat je je op een vlotte, veilige en zelfstandige manier door het verkeer kunt voortbewegen. Je rijvaardigheid wordt tijdens deze motorrit getest. Belangrijke criteria hierbij zijn het kijkgedrag, de plaats op de weg en het anticiperen op de overige weggebruikers.

Tevens maken de volgende bijzondere verrichtingen deel uit van het examen:


• Op- en afstappen

• Voorbereidings- en controlehandelingen

• Hellingproef


Het theorie-examen bevat 50 vragen, te weten ja/nee vragen, meerkeuzevragen en open vragen. Het examen duurt ongeveer 20 minuten. Meer informatie hierover kun je vinden op www.cbr.nl


Theorieboeken zijn natuurlijk via motorrijschool MOTORI te verkrijgen tegen gereduceerde prijzen!